3.7 C
Helsinki
keskiviikko, 13 marraskuun, 2024

Pelaamisesta apua hyvinvointiin

Ihminen on monimutkainen kokonaisuus ja hyvinvointi koostuu sekä fyysisistä että psyykkisistä osatekijöistä. Monen hyvinvointi voi romahtaa syystä tai toisesta ja toiset saattavat luoda ympärilleen muurin, jolla he peittelevät todellista tilannettaan.

Ihminen on sosiaalinen eläin, joka yleisesti ottaen kaipaa muiden ihmisten seuraa ja toisten ihmisten hyväksyntää. Jos siis ihminen huomaa itsessään jonkin asian tai osan, josta hän ei pidä, on sillä vaikutus ihmisen hyvinvointiin. Lyhyesti sanottuna ei ihmisen hyvinvointi ole todellakaan yksiselitteinen asia, ja jokaisella yksilöllä on erilainen tapa selvitä elämässään ja vaalia hyvinvointiaan.

Pelaaminen hyvinvoinnin mörkönä

Pelaamiseen yhdistetään valitettavan useasti huonoja piirteitä ja sanotaan jopa, että pelaaminen on este hyvinvoinnille. Pelaaminen vähentää liikkumista, pelaaminen aiheuttaa riippuvuutta, pelaaminen aiheuttaa sitä sun tätä – tosiasia on, että jokaisella asialla on aina kaksi puolta ja tällä kertaa haluamme käydä läpi pelaamisen hyviä puolia – sillä niitäkin on.

Ajatellaan vaikka 80-luvun Suomea, kun Suomi vielä opetteli olemaan länsimaalainen yhteiskunta. Pojat kävivät isien kanssa huoltoasemilla ja saivat pelata pajatsoa ja rakas hedelmäpeli oli myös rantautunut Suomeen. Pojat löysivät isien kanssa ensi kertaa jotain muutakin yhteistä tekemistä, kuin pallon potkiminen tai vanhempien mukana töihin meneminen. Silloin ei ollut kulunut vielä kovin pitkää aikaa sotavuosien jälkeisestä jälleenrakentamisesta ja ihmisten suhde työhön oli 100 % erilainen kuin mitä se on nykyään. Pelaaminen oli siihen aikaan lapsille tarkoitettua ajanvietettä ja aikuisilla oli korttipelinsä.

90-luvulla tulivat koteihin entistä enemmän tietotekniikka ja pelikonsolit ja alkoi aika, kun vanhemmat pelasivat lastensa kanssa pelejä, jotka toivat näille kahdelle sukupolvelle uutta yhteistä aikaa, mitä aiemmin ei ollut olemassakaan. Nykyään pelaamiseen käytetty aika nähdään vain huonona asiana, ja sen sosiaalisuus täysin sivuutetaan, koska tietokonepelaaminen ei vie lapsia ulos leikkimään, liikkumaan ja pelaamaan – mutta eivät ne aikuisetkaan enää siellä ulkona viihdy, joten miksi lasten tai nuorten pitäisi?

Internet on toinen kehityssuunta, joka toi entistä enemmän eri sukupolville yhteistä tekemistä ja kaikki sen tuomat uudet palvelut ovat itseasiassa lisänneet ihmisten kanssakäymistä eivätkä vähentäneet sitä, yhteydenpidon muoto on vain muuttunut. Ja sitten tulivat saataville netin palvelut, jotka ovat kehittyneet vuosi vuodelta eteenpäin niin, että nykyisin palveluiden kirjo on todella suuri. Ajatellaan vaikka aikuisille tarkoitettuja pelipalveluita, kuten nettikasino. Se tuli markkinoille uutena palveluna Suomessakin vuosituhannen vaihteessa tarjoten aikuisille uutta ajanvietettä kenties muuten tylsiin hetkiin. Totta kai rahapelaamiseen liittyy aina riskejä, mutta ihmiset ovat pelanneet rahasta tuhansia vuosia, eikä se lopu koskaan, sen pitää huolen meidän sisäänrakennettu kilpailuviettimme ja halumme aina vain saada lisää ja enemmän.

Pelaamisen monet puolet

On totta, että liikapelaaminen on huonoksi, mutta niin on liika liikkuminen, liika syöminen ja kaiken muunkin liika tekeminen. Mutta jos asioita tekee oikeassa suhteessa ja pitää elämänsä tasapainossa, voi pelaaminen olla hyväksi. Pelaaminen esimerkiksi aktivoi aivojen monia osia, ja jos siinä on taloudellinen houkutin mukana, on sillä myös entistä stimuloivampi vaikutus aivolle ja koko keholle verrattuna esimerkiksi Pasianssin pelaamiseen. Rahapelaamisessa vain pitää ymmärtää pelaamisen lähtökohdat, tehdä itselle selväksi rajat ja ymmärtää että se on ajanvietepelaamista, jossa voi voittaa mutta todennäköisesti se vie rahaa, aivan kuten tenniksen peluu, punttisalilla käynti yms palveluiden käyttö. Me nykyajan ihmiset maksamme ajan käytöstä, mitä sitten teemmekin.

Jos sitten puhutaan itse tietokonepelaamisesta ja tietokoneista, ovat ne toden totta pienentäneet maailmaa ja mahdollistaneet entisten kirjekavereiden maailman muuttumisen videoiden, äänen ja värien maailmaksi – monipuolisempana, ilmeikkäämpänä ja avoimena. Tietokonepelaaminen on yksi nykyaikaisista tavoista saada uusia kansainvälisiä tuttuja ja jopa luoda ystävyyssuhteita ympäri maailman, nähdä toisia livenä videon välityksellä ja kenties sitten myös joku päivä ihan henkilökohtaisesti. Tämä ei ollut mitenkään mahdollista vuosikymmeniä sitten, ja sen me välillä unohdamme.

Pelaaminen voi nykyään tuoda avun epäsosiaaliseen käyttäytymiseen ja antaa mahdollisuuden luoda yhteyksiä toisiin samankaltaisiin ihmisiin, joita ei välttämättä siltä omalta pieneltä paikkakunnalta löydy. Jälleen kerran voidaan muistuttaa siitä, että kaikissa uusissa ja vanhoissa käyttäytymismalleissamme on omat hyvät ja huonot puolensa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Related Articles

Suosituin